TEL: 041 562 14 78, 562 07 89
E-MAIL: selinan@selinan.sk

Počasie

Albánsko
dnes:   29 °C
Bulharsko
dnes:   31 °C
Egypt
dnes:   36 °C
Grécko
dnes:   34 °C
Chorvátsko
dnes:   32 °C
Taliansko
včera:   33 °C


Cestovná kancelária 
Selinan s.r.o
Burianova medzierka 4 
010 01 Žilina, Slovensko
IČO: 316 02 916

PO-PIA : 08:30 - 16:30

Číslo účtu: VÚB Žilina    2013048432/0200   
IBAN: Sk 53 0200 0000 0020  1304 8432
BIC: SUBASKBX
 

 

Alternatívne riešenie sporov

Alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov

(ARS)

 

Od 1. februára 2016 funguje na Slovensku nový systém alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov, vytvorený zákonom č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov (ARS).
Alternatívne je možné v zmysle nového zákona o ARS riešiť spory plynúce zo spotrebiteľských zmlúv okrem sporov vyplývajúcich zo zmlúv o poskytovaní finančných služieb.  

Kto rieši spotrebiteľské spory?

Sieť subjektov zapísaných v zozname, na ktoré sa v prípade problému s predávajúcim môžu spotrebitelia obrátiť v prípade, že majú problém so zakúpeným výrobkom alebo službou. Subjekty riešia spor mimosúdne, proces je menej formálny, pričom však musia dodržať postup upravený v zákone.
Zákon sa zaviazali dodržiavať práve subjekty zapísané v zozname. Popri týchto „notifikovaných/certifikovaných“ subjektoch zapísaných v zozname však existujú aj iné osoby (fyzické aj právnické), ktoré riešia spotrebiteľské spory alternatívne resp. mimosúdne. Pokiaľ však tieto osoby nie sú zapísané v zozname, nemusia zákon o ARS dodržiavať a napríklad predávajúci nie sú uvedeným zákonom zaviazaní poskytovať im súčinnosť. Z toho dôvodu odporúčame vždy si overiť, či figuruje daná osoba  v zozname.

Aký je postup pri ARS?

Pokiaľ spotrebiteľ nie je spokojný s tým, ako mu predávajúci vybavil reklamáciu, alebo sa domnieva, že predávajúci porušil jeho práva, má možnosť obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu. Ak na túto žiadosť predávajúci do 30 dní od dňa odoslania neodpovie alebo na ňu odpovie zamietavo, spotrebiteľ sa môže s návrhom na začatie ARS obrátiť sa príslušný subjekt.
Subjekt návrh preskúma, aby zistil, či môže začať ARS alebo či návrh odmietne na základe dôvodov, ktoré má stanovené v pravidlách ARS. O odmietnutí subjekt spotrebiteľa informuje.
Po začatí ARS subjekt kontaktuje obe strany sporu a snaží sa spor medzi nimi vyriešiť, a to hľadaním kompromisov tak, aby boli dodržané práva dotknutých osôb. Pri ARS subjekt v záujme čo najrýchlejšieho vyriešenia sporu oslovuje strany sporu najmä elektronicky alebo telefonicky; subjekt by mal spor vyriešiť do 90 dní (pri zložitých prípadoch je možné predĺženie lehoty).

Ako sa ukončuje ARS?

Cieľom ARS je nájsť kompromisné riešenie pre strany sporu a dopomôcť im tak k uzavretiu súkromnoprávnej dohody.
Pokiaľ sa však strany sporu nedohodnú, avšak je porušenie práv spotrebiteľa zjavné, subjekt vypracuje pre spotrebiteľa odôvodnené stanovisko, kde mu objasní jeho práva a ktoré mu môže poslúžiť ako podklad na vypracovanie návrhu na začatie súdneho konania.
 
Najčastejšie otázky spotrebiteľov
Najčastejšie otázky predávajúcich
Informácie pre subjekty alternatívneho riešenie sporov a pre záujemcov, ktorí sa chcú stať subjektom alternatívneho riešenia sporov
 

Prílohy:
Zoznam subjektov alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov
Zákon č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov